Antallet småbedrifter i Norge er utrolig høyt, og det er mange som forsøker å skape sin egen arbeidsplass som de kan leve av. Dette er en beundringsverdig tankegang og det skal virkelig applauderes at mennesker forsøker å lage sitt eget levebrød, men mange møter dessverre på store utfordringer – og disse utfordringene gjelder det å identifisere før det er for sent.

Når man begynner å få klager fra kunder på servicen du tilbyr eller på de produktene/tjenestene du tilbyr betyr dette enkelt og greit at det har vært en reduksjon i kvaliteten i bedriften. Dette er en utfordring som kan være svært demoraliserende og dette gjelder i hvert fall hvis man ikke håndterer dette på en god måte. Så, når denne utfordringen kommer, så er det første skrittet på veien mot en løsning å finne ut hvorfor kundene dine klager. Når dette er klarlagt og du har funnet ut hvorfor klagene oppstår, så er det på tide å gjøre viktige og avgjørende grep for å få opp kvaliteten på de produktene du tilbyr. Det høres kanskje enkelt ut, men her er det viktig at man som bedriftseier er knallhard og ærlig med seg selv.

Å bli synlig i markedet kan også være vanskelig for små bedrifter, og her er det viktig at man legger hodet i bløtt for å komme opp med billige løsninger som allikevel kan gi bedriften synlighet. Sosiale medier kan være helt perfekt til dette og hvis man bruker Facebook på en god måte kan dette gi en ekstremt god effekt – og spesielt i nærmiljøet. En liten konkurranse på FB-sidene hvor man gir bort noen premier kan være en meget god måte å starte på, og da får man mye gratis og god PR – mot en liten pengesum som man legger i premien. Har du et produkt som markedet kan ha behov for? Gi det bort mot både deling og liker-klikk på dine FB-sider, og du har plutselig en skare mennesker som er mottakelig for dine produkter.